perjantai 3. tammikuuta 2014

Motivaatiosta

Juu-u, motivaatio onkin mielenkiintoinen aihe. Toivon kovasti, että tämä bloggailu on minulle se keino, jolla saan pidettyä motivaatiota yllä. Uskon tähän siksi, koska:
  • blogeja lukemalla pääsen seuraamaan omaa edistymistäni, 
  • pääsen lukemaan muiden edistymistä
  • Saan kaipaamaani vertaistukea, koska en halua julistaa asiaa lähipiirissäni
  • Jos joku jaksaa lukea blogiani niin koen, että en kehtaa taas lopettaa leikkiä kesken
  • Blogia kirjoittamalla joudun kokoajan miettimään asiaa ja olemaan laihduttamisen äärellä, en siis pääse unohtamaan sitä mitä olen tekemässä
  • Saan hyviä vinkkejä muiden blogeista

En ole ensimmäistä kertaa pohtimasta motivaatiota ja sitä, miten sitä pidetään yllä. Jossain saattaa olla vielä tallessa viime keväältä laatimiani käsinkirjoitettuja lappuja, joihin olen koonnut motivaatiota lisääviä ajatuksia. Paperissa lukee myös tarkka aikataulu, mitä ajattelin noudattavani. Lisäksi olen laittanut välitavoitteita (n. 5kg välein) ja jokaisen välitavoitteen kohdalla annoin luvan ostaa itselleni jotain todella kivaa (nekin mietin jo valmiiksi). Mitä siis tein silloin väärin, että en noudattanut sitä hienoa suunnitelmaa?

  • Liian kovat tavoitteet
  • Liian nopea tahti
  • Liian tiukka ruokavalio
  • Liikaa liikuntaa, jota en jaksanut missään vaiheessa pitää yllä (salilla kävin riittävästi, mutta en lenkillä)

JOS JOKIN EI TOIMI, ÄLÄ TEE SITÄ VAAN KOKEILE JOTAIN MUUTA!

Surkuhupaisaa on se, että olen sellaisella alalla, jossa pyritään saamaan ihmisiä tekemään elämässään muutoksia. Olen opiskellut paljon esimerkiksi päihteistä irtautumista ja siihen liittyvän motivaation ylläpitoa. Tuttua on myös mm. "motivoiva haastattelu" mikä tarkoittaa sellaista keskustelua/työskentelyä, jossa pyritään saamaan toinen ihminen itse haluamaan muutosta omassa elämässään. Ketään ei pysty muuttamaan jos ihminen ei itse sitä halua. Joudun melkein jokaisena työpäivänä pohtimaan asioita, jolla saataisiin ihminen itse oivaltamaan, mikä hänelle on parhaaksi.

Luulisi siis, että minulle tällaiset asiat olisivat simppeleitä ja tietäisin, miten asiat kuuluu tehdä. Tuntuu, että minulla on kasoittain tietoa aiheesta. Olen kymmenen vuoden ajan lukenut laihduttamisesta, terveellisistä elämäntavoista, eri laihdutus menetelmistä, hiilareista/vitamiineista/proteiineista/elimistön toiminnasta JA NIIN EDELLEEN. Ei siis ole todellakaan tiedon puutoksesta kyse, kun en ole painonpudotuksessa onnistunut. Olen jopa käynyt melkein yhden lukukauden ajan säännöllisesti terveydenhoitajan juttusilla, joka oli tukenani laihduttamisessa. Kirjoitin silloin ruokapäiväkirjaa, laskin kaloreita, terveydenhoitaja laati minulle ruokaohjeita,.... Tapasimme varmaan n. viikon-kuukauden välein. Paino tippui silloin varmaan max. 7 kiloa. Painoin silloin eniten mitä olen ikinä painanut, eikä niistä kiloista ole onneksi kaikkia tullut takaisin. Ei siis ihan huono setti ollut. Käytin silloin ahkerasti kilokubi.fi sivustoa, jonka avulla sain aika helposti laskettua kalorit. Lopulta kuitenkin kyllästyin touhuun, varmaan n. 4kk jälkeen. Harkitsen vielä sitä, aloittaisinko blogin tueksi myös kiloklubin käytön. Taidankin huvikseen käydä kurkistamassa vanhoja tunnuksiani kilokubin sivuilla :D


Laadin muutama viikko sitten paperille muutamia asioita, joihin perustelin laihduttamisen tärkeyttä ja siihen liittyviä asioita. Saatanpa lisäillä niistä tänne kuvia piakkoin. Ja tämä on aihe, josta tulen varmasti naputtamaan lisää myöhemmin, ja paljon!


Jos en minä, niin kuka sitten? Jos ei nyt, niin milloin sitten?


Carol

4 kommenttia:

  1. Hyviä juttuja olet oivaltanut. Tolla asenteella kun jatkat niin pääset pitkälle. Oikeasti.

    Ja tosiaan, toi on hyvä pitää mielessä että jos tätä ei tee nyt, niin se on vaan kaikki edessä.

    -Kaukaa Kaunis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä se. Se minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.. Asenne tosiaan on kaiken A ja O, siitä ei pääse mihinkään! :)

      Poista
  2. Onpa mielenkiintoinen blogin alku! Samaistun niin moneen asiaan ja ollaanpa aika saman ikäisiäkin. :) Vaikuttaa tosiaan siltä, että tuut onnistumaan. Lukulistalle meni.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentista! Kiva kuulla että jollain tulee sellanen fiilis, että tästä vois tullakin jotain :)

    Carol

    VastaaPoista