torstai 2. tammikuuta 2014

Aiemmat kokemukset, vähän taustaa

Voisin kertoa hieman taustaa itsestäni. Eli olen siis ollut ylipainoinen varmaan noin 17-18 vuotiaasta. Niin sanotusti virallisesti siis. Omasta mielestäni olen ollut ylipainoinen oikeastaan ala-asteelta asti. Muistan joskus 7 vuotiaana ajattelevani, että olen ihan normaalipainoinen. Sen jälkeen ajatukset ovat olleet toisenlaisia. Jossain vaiheessa, n. 20 vuotiaana tajusin, että olen oikeasti ollut normaalipainoinen vielä yläasteiässä. Olen kuitenkin aina kuvitellut olevani lihava. Uskon, että koska olen ajatellut olevani lihava, olen senkin vuoksi päästänyt itseni tähän kuosiin missä nyt olen.

Laihduttamisen olen aloittanut ensimmäisiä kertoja jo varmaan ala-asteikäisenä. Muistan, kuinka yritin jo silloin välillä välttää herkkujen syömistä lihomisen pelossa. Yläasteella harrastin liikuntaa aika paljon, ryhmäliikuntaa sekä lenkkeilyä, kuntosalia,... Liikuntaa harrastin pääosin siksi, että pitäisin painoani kurissa. Toisaalta myös nautin liikunnasta (paitsi kävelystä/juoksusta). Sen jälkeen olen harrastan potkunyrkkeilyä, kuntonyrkkeilyä, kuntosalia. Tähän päivään ei jäänyt käteen kuin kuntosali ja sen ohella nyrkkeily (tosin viime kerrasta on aikaa varmaan 4kk.....). Osaan kasvattaa sellaisen toooodella korkean kynnyksen aina, kun en ole vähään aikaan harrastanut liikuntaan.

Laihduttamisesta minulla on erittäin kattava kokemus, tosin lyhyitä sellaisia. Olen kokeillut muun muassa:

  • lihaliemidieettiä (kaksi päivää syömättä, pelkkää nestettä)
  • karppausta (aika pitkäänkin ja kaksi kertaa)
  • sairaaladieettiä
  • Ketoosidieettejä (ainakin kahta erilaista)
  • painonvartijat
  • perus kaloreiden laskentaa (mm. kiloklubin avulla)
  • karkkilakkoa
  • Superdieettiä (Jutta Gustafsbergin ohjelmasta tuttu, n. 80-90e, ruokaohjeet ja liikuntaohjeet)

Varmaan jäi jotain mainitsematta, mutta jos jollekin eivät nuo dieetit ole tuttuja, niin osa on todella tarkkaa ohjeiden noutamista ilman lipsumisia, jokaisen suupalan laskemista, syömättömyyttä, paskan makuisia ruokia jne... Jokainen dieetti on päättynyt epäonnistumisiin ja vitutukseen. Parhaimman tuloksen sain ketoosidieetistä, mutta se on muuten aivan perseestä koko touhu :D sopii mielestäni ainoastaan alkustarttiin.. Joskus joku on sanonut viisaana, että jos jokin ei toimi, älä jatka sitä vaan kokeile jotain muuta. Nyt pitäisi siis varmaan keksiä jotain muuta?

Varmaan joskus selitän vielä lisää noista aikaisemmista kokemuksista :)


Carol

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti