maanantai 17. maaliskuuta 2014

The most best news ever!

Pärisen täällä kun mikäkin :D Alustan tätä asiaa vähäsen.. Eli eilen kävin pk:n kanssa keskustelua aluksi kesälomasta ja puhuttiin, että oltais lähdössä varmaan Espanjaan tai jonnekin lämpimään. Kesälomat meillä molemmilla on siis toukokuun lopulla eli n. 9 viikon päästä ollaan ehkä reissussa. Aloin puhumaan, että mullehan tulee vähän kiire tässä ja pk ihmetteli, että mitenniin. No totesin, että kun pitäisi ehtiä laihtumaan vielä jonkin verran siihen mennessä. Noh, pk siihen "ethän sä tehnyt ennen turkin matkaakaan mitään". No enpä tehnyt en. Mutta olisin kyllä halunnut. Nyt tilanne on siis aivan eri, koska todellakin haluan tehdä "jotain" ennen lomareissua ja ylipäätään vaikken mihinkään olisi menossakaan.
No itse totesin tähän, että haluaisin että pk tukisi mua enemmän tässä mun projektissa. Päästiin yhteisymmärrykseen mm. siitä, ettei hän herkuttelisi mun seurassa. Pk ei halua aloittaa mitään diettiä eikä muuttaa ruokavaliotaan, koska hän on jo nyt hyvässä kunnossa eikä hänen tarvitse laihduttaa. Olin kuitenkin vähän apeissani sen suhteen, että kaipaisin häneltä enemmän tukea muutenkin kuin ettei hän syö sipsejä nenäni edessä. Mutta sitten yllätyinkin todella iloisesti :) Tästä pari tuntia eteenpäin pk tuli kertomaan, että hän aloittaa mun kanssa kuntosalilla käymisen! Ja arvatkaa, olenko jo viimeisen kuukauden ajan jauhanut hänelle, kuinka kiva olisi käydä yhdessä salilla. Nyt siis pk hankkii myös itselleen kuntosalille jäsenyyden, ja ruvetaan käymään yhdessä (myös aamuisin) salilla. Olen niin liekeissäni tästä!!!!

Nyt mulla on siis yhdeksän viikkoa aikaa laihduttaa/kiinteytyä niin paljon kuin mahdollista. Tämän hetkinen paino 78,1kg (BMI 30,9). Hitto kun osaisin asettaa jonkun järkevän tavoitteen painon suhteen?? Mutta mistä sen voi tietää, paljon sitä pystyy ylipäätään laihtumaan tuossa ajassa? Ihan huippua olisi, jos painaisin 70kg (tai alle) 9 viikon jälkeen, mutten tiedä onko se mahdollista.

Ehkä olisi järkevämpää asettaa tavoitteeksi tekoja, eikä lukuja. Eli tässä tavoitteeni:
1. syö mahdollisimma  terveellisesti (eikä siis ole sama asia kuin mahdollisimman alhaiset kalorit) ja
2. liiku mahdollisimman paljon.

"Mahdollisimman paljon" tarkoittaa mulle ainakin sitä, että käyn ainakin 3krt viikossa salilla. Myös koiran kanssa lenkkeily sekä tämän kuukauden kyykkyhaaste on hyvä lisä. Pari viikkoa sitten pk haki varastosta käsipainot ja penkin, jota testasin toissa päivänä, tarkoitus tehdä siis myös kotona treeniä jos salille ei syystä tai toisesta pääse lähtemään. Ei siis ole mahdollista, etten olisi "ehtinyt" salille, it's fucking stupid excuse.

Käsipainot 5kg x4, 2kg x4, 1kg x8


Tavoitteista puheen ollen, olen alkanut hahmottamaan toden teolla, millaista kroppaa mä tavoittelen. Olen niin totaalisen tympääntynyt mun löysään vatsaan ja paksuihin reisiin. Tässä listattuna asiat, jotka haluan vielä jonain päivänä saavuttaa. Ja näiden asioiden eteen haluan tehdä töitä joka päivä.

Haluan kapean vyötärön ja timmin perän
Haluan, että lihakset erottuu kun niitä jännittää (etenkin hauis- ja olkapäälihakset)
Haluan pystyä juoksemaan tunnin lenkkejä
Haluan näyttää sporttiselta
Haluan käydä useasti salilla
Haluan olla itsevarma ulkonäöstäni ja ylpeä kropastani
Haluan, että mulla on hyvä kunto
Haluan käyttää kaikenlaisia vaatteita samalla tietäen näyttäväni hyvältä
Haluan olla terve


Mua ihan ärsyttää, etten oo tajunnut tätä aikaisemmin. Jotenkin olen vain hissutellut ja mennyt liikaa mukavuusalueella. Haluan uskaltaa asettaa myös kovia tavoitteita. Haluan tietää, mitä kohti olen menossa enkä seilailla epätietoisena. En varmaan aluksi uskaltanut laittaa mitään sen tarkempaa tavoitetta tai miettiä mitään unelmakroppia, koska en ehkä ollut riittävän varma siitä, että pystyisin niitä saavuttamaan. Nyt tiedän, että pystyn vielä saavuttamaan koviakin tavoitteita, onhan moni muukin siinä onnistunut!

Tällä hetkellä koen kroppani vielä aika kehnoksi. Paljon on tehtävää, että pääsen lähellekkään sellaista vartaloa, missä olisin tosi tyytyväinen. Haaveilen kapeasta vyötäröstä ja sopivan lihaksikkaasta kropasta. Lättänä perse ei ole hyvä juttu, vaan pitää olla muotoja. En halua olla mikään laiha&löysä, vaan sen näköinen, että salilla on käyty. Se on vaan niin pirun hyvännäköistä!

Tähän "unelmakroppa" tavoitteeseen en tule pääsemään pelkällä liikunnalla, vaan myös ruokavaliota on fiksattava. Kotona mun on helppo tehdä ruokien suhteen hyviä valintoja, mutta töissä en. Olen miettinyt tuota mun työpaikkaruokailuani, että alkaisin kantamaan omat eväät myös töihin. Hommahan on mulle tuttua entuudestaan, ja kyllähän esim. superdieettiläisetkin joutuvat raahaamaan eväitä joka paikkaan, joten miksi en minäkin? Ongelma tosin on, että joutuisin sitten kaikille selittelemään, että miksi en syökään enää työpaikan safkoja, mutta väliäkös sillä. Kun teen kotona ruuat valmiiksi, pystyn luonnollisesti vaikuttamaan siihen mitä syön enkä silloin söisi liikaa. Töissä on ruokana milloin mitäkin ja tosi useesti jälkkäreitä, jotka ovat turhia mulle. Vähän joutuu tinkimään mukavuudesta, mutta kuka nyt on väittänytkään että tällaiset projektit olisi helppoja.

Tavoitteista puheen ollen, meinaan ottaa vielä tatuoinnin tästä koko projektista kunhan pääseen johonkin kilotavoitteeseen (esim. -20kg). Haluan muistaa joka päivä sen, etten palaa enää entiseen. Vielä en enempää kerro tästä tatska hommasta enempää, mutta se on yksi mun palkinnoista sitten, kun se on ajankohtaista :)


Olisi mahtavaa, jos voisin kirjoittaa tätä blogia julkisesti omalla nimelläni. Valitettavasti se ei onnistu mun töiden vuoksi. Ajatuskin karmii, että joku googlaisi nimeni ja pääsisi lukemaan näitä mun kirjoituksia :D Eli se haave jääköön haaveeksi.

Nyt siis sotasuunnitelma on seuraavanlainen:

  • lisää liikuntaa (myös matalatehoista liikuntaa eli mun tapauksessa lenkkeilyä), 
  • joka päiväinen tsemppaus siitä, mitä olen tekemässä ja mitä kohti olen menossa. 
  • Se motivaatio pitää riittää siihen, etten himoitse sohvalle jäämistä silloin, kun pitäisi lähteä liikkeelle.
  • Kalenteriin on merkattava etukäteen, milloin menen salille.
  • Ruokailujen suhteen sopiva ruokailurytmi ja hyvä ruokavalio.
  • Riittävä vedenjuonti myös töissä.    



NO ANY FUCKING EXCUSES!!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti