perjantai 1. elokuuta 2014

Miksi kannattaa aloittaa liikkuminen

Olen tässä viime päivinä miettinyt treenaamista ja siitä saatuja hyötyjä. Mulla on kohta kaksi viikkoa treeniä takana ja oon tehnyt pari huomiota siihen liittyen. Ekanakin, käytän treenin aikana Polar ft60 sykemittaria, mikä mittaa treenin tehon, kulutetut kalorit, maksimisykkeet jne. Olen tässä vähän ihmetellyt, että en kuluta tällä viikolla yhtä paljon kaloreita samasta treenistä kuin ensimmäisellä kerralla. Mietin tähän syitä ja koska en ole jaksanut lähteä asiaa sen tarkemmin tutkimaan, niin tein omia johtopäätöksiä (tietämättä siis yhtään, pitävätkö ne paikkaansa!!)

Esim.
Eka treeni "Cross Core Compat"- ekalla viikolla paloi 336kcal, nyt 299kcal. Kaloreista rasvaa viime viikolla 28%, nyt 31%.
"Plyo"- treenissä paloi ekalla viikolla 425kcal, nyt 350kcal. Kaloreista rasvaa viime viikolla 22%, nyt 28%.

Veikkaan, että olisiko mun kunto voinut kasvaa tässä välissä sen verran (alkukunto oli siis todella kehno) että en tällä viikolla rasittunut samasta treenistä yhtä paljon kuin viime viikolla? Toinen vaihtoehto on toki, etten treenannut yhtä kovalla temmolla, mutta en kyllä voi väittää että olisin todellakaan löysäillyt kumpanakaan viikkona! Mietin myös sitä, että jos esim. 50kg ja 100kg painavat henkilöt juoksevat esim. 1km, niin voisi kuvitella että 100kg painava kuluttaisi väkisinkin enemmän kaloreita kuin puolet kevyempi? Tai jos ammattiurheilija juoksisi saman matkan, ei hänkään rasittuisi samasta matkasta yhtä paljon kuin vaikka kokematon juoksija.

Rasvanpolttokyky on ilmeisesti parantunut jo tässä ajassa, eli keho on varmaan nyt jonkinlaisessa laihdutus modessa :)

Mun selkeä taulukko. Treenit numeroita vasemmalla, kulutetut kalorit, kaloreista rasvaa %, treeniaika




Hyvät lukijat, onko kellään tähän asiaan liittyen viisaampaa tietoa?


Sitten muita liikunnasta saatuja hyötyjä. Oon huomannut jo toisen viikon aikana, että pystyn tekemään tiettyjä liikkeitä selkeästi paremmin kuin ekalla viikolla. Olen alkanut tekemään esim. miesten punnerruksia liikkeen aluksi, ja tarpeen mukaan pudotan polvet maahan. Käsien varassa oleminen on mulle edelleen raskasta, mun kädet eivät ole selvästikkään tehty kannattelemaan tämän painoista kroppaa :D Myös kaikki hypyt ovat rankkoja, toivottavasti ne helpottuvat kun paino tippuu ja jaloilla ei ole niin paljon painoa kannettavana. Mutta takaisin niihin hyötyihin... En hengästy enää yhtä rankasti kuin ekalla viikolla, eli kunto on kehittymässä parempaan suuntaan :) Pysyn myös paremmin "muiden" perässä ja kun liikkeet ovat tutumpia, saan niistä enemmän tehoa irti.

Ja pakkohan se on erikseen mainittava, että liikunnan ehdoton ykköshyöty on sen vaikutus vartaloon ja sen muotoihin! Vaikkei paino ole tullut vielä paljoa alas, oon selvästi huomannut jotain muutoksia ainakin vatsan kohdalla. Ja älkää huoliko, tulossa on vielä Ennen ja jälkeen-kuvia kropasta, muttei ihan vielä ;)

Muita hyötyjä ovat tietysti parempi olo, jaksaa paremmin arjen haasteissa ja voi yleisesti ottaen paremmin. Mitenköhän muuten juoksumatto sujuisi tämän 12 viikon jälkeen, veikkaan että matto rullaa jalkojen alla hiukan eri tahtiin kuin aikaisemmin.. :)
Sen olen huomannut, että treenin jälkeen on todella hyvä fiilis ja oikeasti (en huijaa), mutta iltaisin joka ODOTAN seuraavan päivän treeniä, siis mitä hittoa??! Toki treenit ovat rankkoja ja niiden aikana ei todellakaan ole sellainen I love this! fiilis mutta se tunne, kun pääset treenin jälkeen suihkuun, ahh! Mähän kuljetan puhelintani poppisoittimena jopa suihkuun asti, siinä sitten peseydyn Notorius bigin tai vaikka Aviciin tahdissa :D kannattaa kokeilla, suosittelen lämpimästi! Treenin jälkeen olo on yleensä parin tunnin ajan aika loistava.

Mitä muita hyötyjä olette huomanneet saavanne liikunnasta? :)

1 kommentti:

  1. Kyllä! En voi uskoa vieläkään sitä, että oikeesti odotan jo edeltävänä päivänä seuraavaa treeniä, never happened this before! :D

    VastaaPoista