maanantai 11. elokuuta 2014

Kaikki irti vapaapäivistä!

Nyt saa tuulettaa, viime viikkona joka päivä töitä (paitsi pyysin torstain palkattomaksi vapaaksi, koska työllistin itseni muissa velvollisuuksissa, salaperäistä) ja nyt kolmen yövuoron jälkeen KOLME VAPAATA! Eli töihin pitäisi kammeta vasta perjantaina iltavuoroon, wuhuu! :)

Käytin yövuoroni hyväksi ja luin yhtä aivan helvetin inspiroivaa blogia fit fashionista. Inspiroiduin niin mielettömästi tämän mahtityypin teksteistä, että sain ihan uutta pontta (ainakin näin ajatuksen tasolla). Haluan saada kaikki irti tästä 12 viikon tapout jaksosta, josta on kulunut muuten jo 3 viikkoa, hui! Ruokavaliolle on nyt ehdottomasti tehtävä jotain, jotta pääsisin parempiin tuloksiin. Eikä sillä, että tavoittelisin nyt mahdollisimman suurta painonpudotusta, vaan erilaista peilikuvaa. Ymmärrän nyt ehkä oikeasti ensimmäistä kertaa (jep), että se vaaka ei ole todellakaan mikään absoluuttinen totuus. Miksi sen tajuamiseen meni näin kauan? No hitto vieköön siksi, etten ole koskaan ennen treenannut näin paljon kuin nyt. Ja koska treenaan nyt sen 6krt/vk eikä painoa ole lähtenyt kuin n. 1kg kolmen viikon aikana, niin en todellakaan voi jäädä suremaan mitään kilomääriä. Olen vetänyt treenit hyvällä sykkeellä, olen jopa innostunut niistä, kaloreita kun lasken niin ne ovat pyörineet siellä 1700-1800kcal paikkeilla. Eli kaiken järjen mukaan teen tämän nyt aika hyvin.

Ainut asia on se, että haluaisin muuttaa ruokavalioni sisältöä. Enemmän kasviksia, vähemmän leipää, lisää parempia rasvoja... Mun pitäisi nyt saada otettua itsestäni niskasta kiinni ja alkaa nähdä vähän enemmän vaivaa tuon ruoka-asian suhteen. Ja mitä nyt olen huomannut tässä viimeisen puolen vuoden aikana teidän blogeja lukiessa, niin terveellisen ruuan tekeminen ei ole yhtään enemmän aikaa vievää kuin minkään muunkaan. Oon siis itsekin niitä tehnyt, mutta nyt tuntuu jääneen vähemmälle.


Hyvä esimerkki, miten päiväni ovat menneet ruokailujen suhteen:

Klo 9.30 eka aamupala (elovenapuuro 35g + 100g raejuustoa 2%)
Treeni ~45min
Suihkuun
Klo 11.30 toinen aamupala (kahvi, ruisleipä x2, leipien päälle yhteensä oivariinia 20g, 1x kipparijuusto, 2x ohuen ohut leikkele, tomaattia n. 50g)
Klo 13-14 välillä töihin
Töissä kahvi, jos nälkä niin naukkailen jossain välissä kotonta tuomaa evästä (maitorahka 250g, ananasmurska prk, sokeriton mehukeitto 100g)
Klo 16.00 päivällinen, mitä sattuu olemaan tarjolla, yleensä ihan perusruokia. Lisäksi salaattia ½ lautasta, salaattikastike, lasi maitoa.
~Klo 20.00 loput eväästä (maitorahka setti^^)
~Klo 22.30 iltapala kotona (kaksi palaa ruisleipää eli sama setti kuin aamupala)

Tollanen on mun tosi tyypillinen päivä, jos olen iltavuorossa. Käytännössä mulla jää siis lounas väliin. En vaan ole osannut mahduttaa sitä mun päivään, tuntuu että menee koko aamu sekaisin jos pitää vielä joku lämmin ruoka vetässä naamariin.

Takaisin asiaan..

Mulla on nyt käytännössä neljä päivää suunnitella mun ruokia, valmistaa niitä, laittaa pakastimeen, pakata eväskippoihin, käydä taas kaupassa jne. Yritän keksiä nyt jonkin järkevän vaihtoehdon noille mun ainaisille leiville (okei 2 palaa leipää kuuluu mun aamupalaan, siitä en luovu). Pääruoat voisivat olla ihan perussettiä, kanaa tai jauhelihaa, pastaa/riisiä/perunaa, salaattia/wokki vihanneksia. Lisäksi lihalle voisi olla kastike, ja kun en ole mikään kastikemestari niin ihan perus purkkisetit voisi toimia. Ennen olin niitä jotenkin vastaan kun ne on niin eines kamaa, mutta jos saan niillä (ainakin näin aluksi) ruuista maistuvia niin what ever ihan sama! :D

Treeneistä sen verran, että ne aijon vetää ensi viikolla niin perkeleen hyvin ettei mitään tolkkua! Lisäksi kävisin mielellään koiran kanssa vähän pidemmillä lenkeillä jotta saisin sitä perus aerobista liikuntaa mukaan. Enkä vain siksi että saisin liikuntaa, vaan myös omasta vapaasta halustani lähden mielellään lompsimaan :)


2 kommenttia:

  1. Mullakin olisi tarkoitus koiran kanssa enemmän lenkkeillä. En vaan juosta pysty polven takia, mutta ihanaa olla ulkona silti. Koiralenkinkin voi tehdä riittävän pitkäksi.

    Olen laittanut sulle haasteen blogiini: http://pohdintaajatavoitteita.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Niin kyllä se kävelykin tekee hyvää vaikkei juoksisikaan. Meilläkin on koiran kanssa aina ihan vaan kävely lenkkejä :)

    VastaaPoista