torstai 1. tammikuuta 2015

Kooste 1.vuosi

Blogistani löytyy jos jonkinmoista koostetta, niin viikko kuin kuukausi tasolla joten pitihän mun nyt vuosikoostekin kirjoittaa, hähää!

Vuosi on ollut kaiken kaikkiaan rauhallinen. Olen saanut olla töissä josta pidän ja vapaa-aikani olen saanut viettää aika pitkälti omilla ehdoilla. Helppoa elämää, johon kuuluu parisuhde, ystäviä sekä kotona jaloissa pyörivä koira. Yksi iso haave toteutui, kun ajoin moottoripyöräkortin ja pääsin kesällä kurvailemaan omalla prätkällä. Sain myös kummilapsen josta olen erittäin iloinen. Mitään suurempia ylä- taikka alamäkiä ei vuoteen sisältynyt. Voin siis olla hyvin tyytyväinen kuluneeseen vuoteen :)

Mutta itse pääaiheeseen. Vuosi sitten tammikuussa ilmoitin painokseni 84,4kg. Silloin ykköshaasteeni oli se, pystynkö ikinä edes laihtumaan vai tulenko aina kamppailemaan kilojeni kanssa. Homma lähtikin yllättäen sujumaan ja huomasin, että oikeilla keinoilla jopa minä pystyn pudottamaan painoa. Toukokuun puoleen väliin mennessä painoin about 75kg, ja -10kg tulostakin pääsin juhlistamaan syksyllä. Otin laihtumisesta kaiken ilon irti ja shoppailin ihan urakalla vähän väliä :D Ajattelin että hitto, todellakin nautin nyt siitä, mitä olen saanut aikaan.

Käteen on jäänyt paljon tietoutta kehon toiminnasta ja ruoan vaikutuksista elimistöön. Tiedän paljon enemmän siitä, millaista ruokaa kannattaa syödä ja mitä ruokia kannattaa jättää vähemmälle. Etenkin einesten syöminen on vähentynyt todella paljon kuluneen vuoden aikana. Tiedän myös paljon tarkemmin, kuinka paljon voi oikeasti syödä jos haluaa laihtua.

Innostuin myös kevään aikana jälleen kuntosalilla käymisestä ja asenteeni liikuntaa kohtaan koki muutoksen. Liikkuminen ei ollut enää vihollinen vaan päinvastoin, siitä alkoi tulla minulle ihan mieluinen juttu. Innostustani vahvisti ehdottomasti fiilis siitä, että näytin paljon paremmalta jumppavetimissä kuin +10kiloa sitten. Kesän ja syksyn vaihteessa huitaisin 12viikon liikuntapläjäyksen Tapoutin merkeissä, mikä oli todella mahtava kokemus vaikka rankka olikin! Koin ylittäneeni itseni kun huomasin pystyväni harrastamaan niinkin rankkaa liikuntaa kuutena päivänä viikossa. Huomasin myös että vaikka olisi kuinka kiireinen elämä, niin AINA on aikaa liikkua. En siis todellakaan voi enää vedota kiireeseen, jos en ole urheillut. Erityisen ylpeä olen siitä, etten huijannut itseäni vaan tein treenit jopa päivä alusta loppuun. Kuntoni koheni huomattavasti treenin tuloksena ja vaikka paino ei oikeastaan pudonnutkaan, niin kehonkoostumuksessa tapahtui muutoksia. Ihaninta tuossa 12 viikossa oli se, että sain syödä normaalisti ja vähän enemmänkin jos siltä tuntui, koska kulutin niin paljon liikunnan avulla. Voin siis suositella tätä treenimuotoa lämpimästi :)

Tapoutin jälkeen kävi sitten juuri se mitä olin pelännytkin. En oikein tiennyt, mitä halusin jatkossa tehdä enkä ollut yhtään innostunut kuntosalista taikka painonpudotuksesta ylipäätään. Aloin miettimään että jospa olisinkin tyytyväinen siihen, mitä olin jo saavuttanut. Mietin jos viihtyisin tässä kropassa ja ylläpitäisinkin tätä painoa. Paino keikkui 75-76 kilossa. Herkut alkoivat maistumaan ja jossain vaiheessa huomasin kehittäneeni itselleni jonkin asteisen sokeririippuvuuden tai jotain siihen suuntaan. Huomasin että minun oli jopa vaikea kieltäytyä herkuista. Tajusin, että alan taatusti keräämään pikku hiljaa painoa, jos jatkan tällä tavalla. Joulua kohden rupesin taas käymään salilla uuden saliohjelman ja salikaverin kera ja innostuin siitä jälleen kerran. Tiesin, että vielä tulee se hetki jolloin otan itseäni niskasta kiinni laihduttamisen suhteen. Olin myös aika varma että pystyn siihen koska olin tehnyt sen jo tammikuussa.


Haluan nyt kiittää lukijoitani siitä, että olette pysyneet matkassa ja toivon, että innostusta riittää seuraamaan etenemistäni vielä jatkossakin. On ollut myös todella innostavaa kun on päässyt seuraamaan muiden edistymistä. Olen saanut paljon hyviä vinkkejä muiden kokemuksista ja mielellään luen niistä myös jatkossa.



Hyvää ja kevyempää alkanutta vuotta 2015! :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti