tiistai 25. marraskuuta 2014

Reitti hakusessa

Täällä taas, tai ei taas vaan pitkästä aikaa. Vaikea palata kirjoittamaan kun tuntuu, ettei ole mitään mistä kirjoittaa. Se taas johtuu siitä, että suunta tuntuu olevan hukassa tällä hetkellä. Takana siis Tapout treeniä 12 viikkoa, jonka jälkeen olen käynyt yhteensä kaksi kertaa kuntosalilla. Koiran lenkityksiä en nyt liikunnaksi laskisi. Kuntosalikäynnit ovat olleet kivoja, mutta aikataulutus (...) on ollut töiden puolesta jotenkin taas kovin haastavaa (seli seli) ja viimeisen viikon aikana olen ollut puolikuntoisena flunssan takia. Tuntuu, että olen jossain taukotilassa ja odotan, milloin pääsen takaisin lähtöviivoille.

Tuntuu myös siltä, että tavoitteet ovat hukassa. En oikein tiedä, mitä tavoittelisin, painon pudotusta vai terveellistä ruokavaliota sekä sopivassa suhteessa liikuntaa? Viimeisen vuoden aikana olen pudottanut n. 10kg, joista pari kiloa on tullut takaisin (ehkä n. 2kg, olkoot nesteitä tai rasvaa mitä lie). Sitten vedin 12 viikkoa treeniä 6x viikossa. Tämän jakson aikana paino ei pudonnut paljon mitään mutta lihasmassaa sain. Takapuoli on muodokkaampi ja kädet + yläkroppa saivat lihaksia. Olen siis tyytyväinen tekemisiini siinä suhteessa.

Nyt olen jossain suunnittelu/ihmettelyvaiheessa ja täysin hakoteillä sen suhteen, miten lähden jatkamaan eteenpäin. Olen pyöritellyt mielessä sellaista, että jos alkaisin liikkumaan esim. 3 tai 4 kertaa viikossa, esim. 2 krt salilla ja 2 tapout treeniä kotona. Se voisi olla realistinen tavoite, koska kolmivuorotyö. Parhaiten pysyisin tässä tavoitteessa varmaan siten, että merkkaisin etukäteen kalenteriin, milloin teen minkäkin treenin, muuten niistä on liian helppo luistaa.

Ihan ärsyttää, että miten tästä liikunnasta ehti taas muodostumaan tällainen kriisitilanne. Sain pidettyä tämän liikuntariman todella matalalla tapoutin ajan, mutta se nousi taas pilviin asti heti sen jälkeen, kun ns. pakolliset treenit loppuivat. Ihan uskomatonta, miten aikuinen ihminen ei osaa hallita tällaista asiaa!! :D

Ruokailuasia on myös kovin hukassa. Olen ilmeisesti hankkinut itselleni jonkun roskaruoka/sokeririippuvuuden, koska olen herkutellut ihan hirmu paljon lähi viikkoina. Ei ole ollut mitään motivaatiota kieltäytyä mistään. Tosin olen myös syönyt paljon terveellista ruokaa ja ihan tavallisesti myös, mutta herkut ovat uponneet myös.

Lopputulos on se, että kärsin tällä hetkellä turvonneesta olosta ja alan tosiaan olemaan aika kyllästynyt tähän. Liikunnan yhtäkkinen loppuminen ei ollut ilmeisesti kroppani ja aineenvaihduntani mielestä hyvä juttu ja nyt saan maksaa siitä kovan hinnan. Pelkään myös todella sitä, että alan kohta keräämään kiloja takaisin, joista olen vaivalla päässyt vuoden aikana eroon. Jotain on siis tehtävä ja mielellään siten, että paino alkaisi jälleen putoamaan. En haluaisi tyytyä pelkästään painon ylläpitoon, koska pudotettavaa vielä löytyy.

Ruokavaliopuolta olen pyöritellyt mielessäni paljon ja olen pohtinut erilaisia vaihtoehtoja. Kaloreiden laskeminen olisi luultavasti varmin keino pudottaa painoa, mutta jostain syystä en koe sitä kovin mielekkääksi. Toinen ajatus oli sellainen, että alkaisin noudattamaan jotain tiettyä valmista ruokavaliota, mutta kappas vaan en ole siitäkään kovin innostunut. Ärsyttävä ajatus, että pitäisi tehdä kaikki ruoat jonkun tietyn ohjeen mukaan, vaikka siinä on myös se oma helppous kun ei tarvitsisi itse tarvitsisi ajatella mitään. Sitten kaikista tuorein idea mikä nyt ei varsinaisesti ole mitään super iso juttu (ellei halua tehdä siitä sellaista) on se, että karsisin ruokavaliosta turhan maidon juonnin, kroppaa paljon turvottavat viljat sekä sokerit. Tästä saisi mun mittapuulla aika isonkin muutoksen ruokavalioon ja jos haluaisi niin tämä tarkoittaisi, että tosi paljon epäterveellisiä ruokia jäisi pois. Sokerin karsiminen on simppeliä koska aika vähän tulee loppu peleissä kiskottua karkkia tai piilosokereita. Tahdonlujuus joutuisi koetukselle sitten vapaa-aikana ja kyläreissuilla. Maidon olen jättänytkin nyt pois kahvimaidosta sekä ihan juontimaidosta, helppa nakki kunhan muistaa kalsiumin ja d-vitamiinin :) tällä yritän lähinnä kokeilla vähenisikö pieni röhäisyys mistä kärsin etenkin aamuisin, enempää en jaksa avata tätä :D viljojen karsiminen tarkoittisi ainakin aluksi turhan leivän mussuttamisen lopettamista, paitsi spelttileipää meinasin kokeilla.

Tällasia ajatuksia täällä siis, kerron myöhemmin miten lähtee sujumaan! :)

2 kommenttia:

  1. Tärkeintähän on juuri sen päätöksen tekeminen.

    Kun aloitin bloggauksen pohdin ja lueskelin muiden blogeja. Sitten päätin miten homman hoidan ja nyt syksyllä lisäsin sitten liikunnan. On muuten tosi vaikeaa, kun vähentää liikunnan määrän. Mulle tavallaan sopi se, että liikun (soudan) joka päivä. Se ei vaan kuulemma ole hyvä juttu, kun niiden lihasten pitäisi saada kehittyä välissä. Hmmm... nyt kun urheilin parin päivän välein, ei siitä tule samanlaista rutiinia.

    Ehkä tää tästä vielä iloksi muuttuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä muuttuu! Onneksi tässä kohtaa ainut suunta on ylöspäin :)

      Poista